perjantai 29. maaliskuuta 2013

Kuka tappoi Jeesuksen?

Näin pitkänäperjantaina onkin hyvä ottaa esille kysymys "Kuka tappoi Jeesuksen"? Vastaus saattaakin olla yllättävä, joten pidäpä tuolin käsinojista kiinni, jos sinulla sellaisia on tai varaa tyynyjä tuolin viereen ettei satu kun pyörähdät tuoliltasi lattialle :)

Luetaan ensin tapahtumien kulku pitkänäperjantaina alkaen Getsemanesta päättyen Golgatalle, pääkallonpaikalle:

1) Juudas kavaltaa Jeesuksen

Joh.18:1 Kun Jeesus oli tämän puhunut, lähti hän pois opetuslastensa kanssa Kedronin puron tuolle puolelle; siellä oli puutarha, johon hän meni opetuslapsinensa. 2 Mutta myös Juudas, joka hänet kavalsi, tiesi sen paikan, koska Jeesus ja hänen opetuslapsensa usein olivat kokoontuneet sinne. 3 Niin Juudas otti sotilasjoukon sekä ylipappien ja fariseusten palvelijoita ja tuli sinne soihdut ja lamput ja aseet mukanaan.
2) Pilatus toteaa Jeesuksen syyttömäksi ja haluaisi vapauttaa Jeesuksen

Luuk.23:13 Niin Pilatus kutsui kokoon ylipapit ja hallitusmiehet ja kansan 14 ja sanoi heille: "Te olette tuoneet minulle tämän miehen kansan yllyttäjänä; ja katso, minä olen teidän läsnäollessanne häntä tutkinut enkä ole havainnut tätä miestä syylliseksi mihinkään, mistä te häntä syytätte. 15 eikä Herodeskaan, sillä hän lähetti hänet takaisin meille. Ja katso, hän ei ole tehnyt mitään, mikä ansaitsee kuoleman. 16 Kuritettuani häntä minä siis hänet päästän."

3) Kansan vanhimmat ja ylipapit huutavat Jeesuksen ristille

Matt.27:17 Kun he nyt olivat koolla, sanoi Pilatus heille: "Kummanko tahdotte, että minä teille päästän, Barabbaanko vai Jeesuksen, jota sanotaan Kristukseksi?"18 Sillä hän tiesi, että he kateudesta olivat antaneet hänet hänen käsiinsä. 19 Mutta kun hän istui tuomarinistuimella, lähetti hänen vaimonsa hänelle sanan: "Älä puutu siihen vanhurskaaseen mieheen, sillä minä olen tänä yönä unessa paljon kärsinyt hänen tähtensä". 20 Mutta ylipapit ja vanhimmat yllyttivät kansaa anomaan Barabbasta, mutta surmauttamaan Jeesuksen. 21 Ja maaherra puhui heille ja sanoi: "Kummanko näistä kahdesta tahdotte, että minä teille päästän?" Niin he sanoivat: "Barabbaan". 22 Pilatus sanoi heille: "Mitä minun sitten on tehtävä Jeesukselle, jota sanotaan Kristukseksi?" He sanoivat kaikki: "Ristiinnaulittakoon!" 23 Niin maaherra sanoi: "Mitä pahaa hän sitten on tehnyt?" Mutta he huusivat vielä kovemmin sanoen: "Ristiinnaulittakoon!"

4) Pilatus tuomitsee Jeesuksen ristiinnaulittavaksi
Matt.27:26 Silloin hän päästi heille Barabbaan, mutta Jeesuksen hän ruoskitti ja luovutti ristiinnaulittavaksi.
5) Jeesus kuolee ristillä
Matt.27:35 Ja kun he olivat hänet ristiinnaulinneet, jakoivat he keskenään hänen vaatteensa heittäen niistä arpaa. 36 Sitten he istuutuivat ja vartioivat häntä siellä. 37 Ja he olivat panneet hänen päänsä yläpuolelle hänen syynsä julki, näin kirjoitettuna: "Tämä on Jeesus, juutalaisten kuningas". 38 Silloin ristiinnaulittiin hänen kanssansa kaksi ryöväriä, toinen oikealle ja toinen vasemmalle puolelle. 39 Ja ne, jotka kulkivat ohitse, herjasivat häntä, nyökyttivät päätänsä
27:50 Mutta Jeesus huusi taas kovalla äänellä ja antoi henkensä.
Kuka oli siis syyllinen Jeesuksen tappamiseen?
a) Juudas
b) Pilatus
c) Juutalalainen kansa
d) Ylipapit ja kansan vanhimmat
e) Opetuslapset
Pilatus sanoo Jeesukselle, että hänellä on valta vaputtaa hänet, mutta Jeesus vastaa seuraavasti:
Joh.19:10 Niin Pilatus sanoi hänelle: "Etkö puhu minulle? Etkö tiedä, että minulla on valta sinut päästää ja minulla on valta sinut ristiinnaulita?" 11 Jeesus vastasi: "Sinulla ei olisi mitään valtaa minuun, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä. Sentähden on sen synti suurempi, joka jätti minut sinun käsiisi."

Selvästikin Juudaksen synti on suurempi ja toisessa kohdin sanotaankin Jeesuksen kavaltajan, eli Juudaksesta seuraavaa:

Matt. 26:24 Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin hänestä on kirjoitettu, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta Ihmisen Poika kavalletaan! Parempi olisi sille ihmiselle, että hän ei olisi syntynyt."

Juudaksen synti on sitä luokkaa, että parempi olisi ettei hän olisi syntynytkään kuin syyllistyi Jeesuksen kavaltamiseen.

Ylipapit ja kansan vanhimmat taas hankkivat Jeesuksen Pilatuksen käsiin, toki Juudaksen avulla. He olivat aloitteellisia ja ilman heitä ei olisi Jeesusta ristiinnaulittu. Mutta samoin ei ilman Pilatusta. Kansan osana oli villiintyä ylipappien hehkutuksesta myös vaatimaan Jeesusta ristille. Hekään eivät ole syyttömiä. Entäs opetuslapset - he pakenivat ja jättivät Jeesuksen. Pietari kielsi Hänet kolmesti. Mutta he eivät olleet syyllisiä ilmiselvästi ja jäävätkin ainoana syyttömäksi, vai jäävätkö?

On selvää, että Juudas, Pilatus, ylipapit ja kansan vanhimmat sekä itse juutalainen kansa olivat aktiivisesti ristiinnaulitsemassa Jeesusta. Mutta kuka Jeesuksen todella tappoi Raamatun sanan perusteella? Jeesus itse sanoi, että Hän alistuu kuolemaansa vapaaehtoisesti ja valitsi tula maan päälle juomaan sen maljon, jonka Taivaan Isä oli Hänelle varannut.
Joh.18:11 Niin Jeesus sanoi Pietarille: "Pistä miekkasi tuppeen. Enkö minä joisi sitä maljaa, jonka Isä on minulle antanut?"
Jeesus ei tehnyt pidätättessä Getsemanessa vastarintaa ja päinvastoin sanoi Pietarillekin ettei tule tehdä pahalle vastarintaa. Jeesus tunnusti Joh.18:11, että tuleva tapahtuma on Isän Hänelle antama! Nyt herää kysymys siitä, että miksi Taivaan Isä antaisi omalle Pojalleen tällaisen maljan juotavaksi?

Vastaus löytyy viimeiseltä aterialta, jossa Jeesus sanoo ehtoollisen asettamissanoissa:
Luuk.22:19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni." 20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.
Jeesus sanoo siinä, että Hänen verensä tulee vuotamaan opetuslasten edestä. Hän tulisi kuolemaan sen kuoleman, jonka ihmisen synti aiheuttaisi. "Synnin palkka on kuolema" ja sen Jeesus tulisi kärsimään meidän puolestamme. Jos opetuslapset eivät olisi tehneet syntiää, ei Jeesuksenkaan olisi tarvinnut tulla kuolemaan heidän puolestaan. Lopulta asia kääntyykin myös opetuslasten harteille. Tämä ei poista Juudaksen, Pilatuksen tai kansan vastuuta itse tapahtumasta niinkuin luimme sen mitä Juudaksen kohtalo on.

Joka on synnitön on vapaa syyllisyydestä, myös siitä että Jeesuksen tuli mennä ristille. Jeesus meni ristille vapaaehtoisesti ja niin myös on jokaisen mahdollista vapaaehtoisesti tehdä parannus ja turvata Jeesukseen, jotta Jeesuksen sovitus tulisi voimaan myös omalle kohdalle. Jeesus sovitti syntisi ja se astuu voimaan myös kohdallasi, jos koko sydämestäsi kadut niiitä syntejä, joiden vuoksi Jeesuksen piti mennä ristille ja turvaat uskossa Jeesukseen.

On toki mahdollista, että haluat ettei sinulla ole mitään tekemistä Jeesuksen kuoleman kanssa. Tällöin kannat syntisi rangaistuksen itse ja lopputulema on rangaistuksen kärsiminen kadotuksessa eli Helvetissä. Sitä velkaa ei nimittäin pysty ihminen milloinkaan loppuun asti maksamaan.

Näin huomasimme, että jokainen ihminen, jokainen syntinen ihminen on syyllinen siihen miksi Jeesuksen piti kuolla ristillä. Tähän joukkoon kuuluu minä ja sinä, ei vain joku kaukainen Juudas. Ehkä et tippunut tuolilta ja nämä asiat ovat jo sinulle tuttuja ulkonaisesti, mutta Jeesus kuoli, jotta nämä asiat olisivat sinun myös sisäisesti vastaanotettuina.

Loppuun vielä profetia Messiaasta, jonka Jeesus täytti ja joka kertoo miksi Jeesus ristiinnaulittiin:
Jes.53:5 vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti